Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
 
Серпень 2016
 

Андрій КАРАУШ: «У час, коли все дорожчає, розмови про зменшення тарифів – абсолютний популізм» | Газета 7 Днів

Андрій КАРАУШ: «У час, коли все дорожчає, розмови про зменшення тарифів – абсолютний популізм»

18.08.2016 11:43
Переглядів:217

На останньому сесійному засіданні депутати Рівнеради не лише вимагали від столичної влади запровадити мораторій на підвищення тарифів на комунальні послуги, а й самі взялися провести аудит механізму ціноутворення на тепло- і водопостачальних підприємствах, які надають послуги мешканцям Рівного. З цією метою створили тимчасову комісію, до складу якої, крім депутатів, увійшли експерти в галузі ЖКГ. У понеділок відбулось її друге робоче засідання за участю представників Рівнетеплоенерго, Рівне-Еско та Рівнеоблводоканалу. Обговорювали шляхи зниження тарифів на тепло- та водопостачання. Чи реально зменшити вартість подачі води і водовідведення? З цим запитанням журналіст «7 днів» звернувся до директора РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» Андрія КАРАУША. 

– Щоб відразу зняти всі питання, зауважу, що повноваження щодо встановлення тарифів для підприємств, які обслуговують населені пункти, де проживає понад 100 тисяч мешканців, належать Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг. Ця ж комісія проводить і ліцензування нашого підприємства. Це передбачено і в Законі «Про житлово-комунальні послуги», і в Законі «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг». Відповідно формування тарифів за елементами відбувається згідно з нормативними документами, які затверджені постановою Кабміну або Нацкомісії (НКРЕКП). 

– Які складові найсуттєвіше впливають на тарифи? 

– Для повнішого розуміння окреслю процедуру їх формування. Спочатку підприємство погоджує баланс водопостачання. Що таке баланс? Ми погоджуємо об’єми води, яку піднімемо зі свердловин, очистимо і подамо споживачам. Відповідно погоджуємо й об’єми стоків, які приймемо на очисні споруди, очистимо і скинемо у природне середовище, або, як у нашому випадку, ще перекачаємо на очисні споруди ПАТ «Рівнеазот». Після того, коли погодили баланс води, рахуємо виробничу собівартість, тобто які витрати потрібні для того, щоб забезпечити підйом води, її очищення і водовідведення. 

Відтак складаємо повну виробничу  калькуляцію. Основні витрати – це електроенергія, яка становить понад 35 відсотки, заробітна плата – майже 32 відсот-

ки, плюс більш як 9 відсотків – послуги з очистки, які надає Рівнеазот. Сюди ж входять витрати на паливно-мастильні матеріали (3,5 відсотка). Крім того, у нас є інвестиційна програма, яка реалізується за рахунок амортизаційних відрахувань (3,5 відсотка), ресурсні податки (податок на надра, збір за спецводокористування, екологічний податок) – 2%. Як бачите, фактично шість елементів витрат становлять вже 85 відсотків. 

– Де можна знайти ресурси для зменшення собівартості? 

– Давайте будемо реалістами. На ціну електроенергії ми не впливаємо, бо її встановлює національний регулятор (НКРЕКП). На вартість очистки теж не впливаємо, бо її собівартість розраховує Рівнеазот. 

А тариф затверджує Національна комісія. На соціальні гарантії і зарплату ми також не впливаємо, бо це визначено законодавством. На податки не впливаємо. Тобто на 90 відсотків витрат підприємство не має важелів впливу. 

Не кажу вже про те, що через постійне подорожчання енергоносіїв та витратних матеріалів нинішній тариф не перекриває наші видатки. От взяти реагенти для знезараження води. Якщо в тарифі в нас закладена вартість 4 тисяч гривень за тонну, то сьогодні гіпохлорит натрію ми купуємо за 8 900. Це саме стосується й паливно-мастильних матеріалів: бензин А-92 закладений за ціною 13,82, а коштує 18,16 гривні; А-95, який заклали за ціною 14,24 гривні за літр, зараз коштує 18,60; дизель – 13,33, а є і по 15,58 гривні. Те саме з мінімальною зарплатою, яка в нас закладена 1218, а вже є 1450 гривень. Електроенергія порахована за ціною 1,62 гривні за кВ/год, коштує 2,18 гривні. А в тарифі на воду з 7 гривень  лише складова електроенергії – 2 гривні. 

Отож, ми не можемо обіцяти, що щось знизимо. Єдине, що в наших можливостях, це реалізувати певні заходи, які дозволяють стримувати різке зростання тарифів. Якщо взяти електроенергію, то ми використовуємо частотні перетворювачі, плавні пуски і зонні тарифи на електроенергію.

Що стосується зарплати, то треба чітко розуміти, що на підприємстві трудиться 726 працівників, середня зарплата яких нижча, ніж у промисловості області (4200 гривень проти 5400 гривень). Може, комусь і подобається заклик зменшити середню зарплату до 2000, але треба мати на увазі, що у нас виробництво зі шкідливими факторами, тому непросто знайти хороших спеціалістів. У нас більш як половина фахівців працює за графіком, тобто в цілодобовому режимі. За ними стоять сім’ї, а це щонайменше 2 тисячі людей, яких вони забезпечують засобами для проживання. Це теж мешканці Рівного. Якщо наші працівники будуть думати не про роботу, а про те, як вижити, то не буде ні роботи, ні нормальної подачі води. 

– Разом з тим, дехто з громадських активістів дорікає Рівнеоблводоканалу за те, що підприємство чинить супротив проведенню публічного аудиту тарифів. 

– На жаль, контроль з боку громадськості активізується тоді, коли це комусь вкрай потрібно. Це притому, що тариф приймається публічно, у відведені строки оприлюднюється і відкрито обговорюється, включаючи процедуру  затвердження на комісії і реєстрацію в Мін’юсті. І лише після цього він набуває чинності. На всіх цих етапах я чомусь за чотири роки жодного активіста не бачив. Не було й такого, щоб хтось подав якісь пропозиції. 

Є чітко виписана процедура. Проект рішення оприлюднений, є 20 днів для публічного обговорення, будь ласка, подайте пропозиції. Далі він виноситься на відкрите засідання комісії, де може бути присутній будь-хто охочий. Приймається тариф і йде на реєстрацію в Мін’юст, і на цьому етапі будь-хто може подати свої юридично грамотні зауваження, які мають під собою підстави. Після юстування проект рішення про тарифи вводиться в дію, ми оприлюднюємо його і лише тоді застосовуємо. 

Отож банально з боку так званих активістів стверджувати, що двоє сіли, намалювали цифри і сформували тариф. Це не відповідає дійсності.

Рівнеоблводоканал – одне з кращих серед водопостачальних підприємств України за показниками розрахунків за електроенергію і виплати зарплати. Підприємство практично ліквідувало проблеми 

у розрахунках з Рівнеазотом за очищення стоків: 

за керівництва Андрія Карауша облводоканал погасив 

44 мільйони гривень заборгованості перед хіміками. 

Вперше за тривалий час підприємство сплатило до обласного бюджету податок з частини чистого доходу: 

в 2014 році – 245 тисяч гривень, а торік – 476 тисяч.

– Андрію Петровичу, а чому в Рівному водопостачання і водовідведення дорожчі, ніж у деяких інших містах України? 

– У кожному місті свої витрати, відмінні від інших. Хтось бере воду на території міста, очищує її, як-от у Луцьку, а хтось, як у Львові, качає воду більш ніж за сто кілометрів. У межах Рівного води, придатної для споживання, вкрай обмаль. А якщо вона і є, то затрати на її доведення до якості відповідно до СанПІНУ будуть такими, що споживатимемо «золоту» воду. Отож Рівнеоблводоканал качає воду з Горбакова (за 26 кілометрів) і Новомильська (за 17 кілометрів), відтак витрати на перекачування призводять до подорожчання води. Те саме стосується водовідведення. В Україні є чотири міста, де система водовідведення побудована так, як і в нас, тобто за допомогою очистки на хімічних комбінатах. От і порахуйте, які необхідні витрати електроенергії, щоб перекачати на відстань у 18 кілометрів  об’єм використаної води, приблизно 20 тисяч кубометрів щодня. 

Порівнювати тарифи можна лише тоді, коли наведені відповідні цифри, зокрема питомі норми або питомі втрати на кубометр води. Але зовсім неправильно порівнювати тарифи у числових виразах. 

Разом з тим, я б не сказав, що тарифи на воду в Рівному непосильні. Ми порахували, скільки в середньому (взяли липень) на одну особу припадає плати за кубометр води. Так-от, у приватному секторі – у середньому 28,53 гривні на одну особу в місяць, а в багатоквартирних будинках – 38,78 гривні за кубометр у місяць. Сума плати за воду, вважаю, адекватна і відповідає нинішнім економічним реаліям. Тарифи на водопостачання та водовідведення не критичні у порівнянні з цінами на теплопостачання чи газ. 

– Цікаво, чому існує різниця в тарифах на воду для споживачів приватного сектора і багатоквартирних будинків? 

– У приватному секторі надаємо послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а в багатоквартирних будинках – послуги з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньобудинкових мереж, і в цю послугу вже включені витрати на повірку лічильників та абонентське обслуговування споживачів. Сьогодні подаємо пропозиції, щоб і для приватного сектора включили повірку лічильників. Щойно це відбудеться, тарифи приблизно вирівняються. 

– Який же вихід із ситуації, щоб і тарифи не кусалися, і підприємство працювало не на збитки?

– Є різні шляхи. По-перше, треба ставити лічильники, що дозволяє дуже суттєво економити. Наприклад, середній платіж на одного мешканця приватного сектора по лічильнику в липні становив 14,98 гривні за кубометр води, а по нормі – 46,95. По-друге, для тих родин, сума оплати за житлово-комунальні послуги яких перевищує 15 відсотків доходів, запроваджена спрощена система субсидій. Тобто необхідно скористатися і цим шансом.

Середній платіж на одного мешканця приватного сектора по лічильнику в липні становив 14,98 гривні за кубічний метр води, а по нормі – 46,95. Це найпереконливіший факт на користь того, що лічильник дозволяє використовувати воду ефективно.

Втім, можливо, у Рівному дехто хоче збудувати рай, щоб вода була безплатною. Якщо з міського бюджету підприємству будуть повністю покривати витрати, ми не проти. Якщо хочуть зменшити тарифи, передбачивши компенсацію, будь ласка, подавайте на Нацкомісію рішення сесії про те, щоб передбачити в міському бюджеті компенсацію на різницю в тарифах. І немає питань. Адже в ринкових умовах повинен бути прагматичний підхід до тарифів. 

А найправильніший варіант, особисто я в цьому переконаний, – треба збільшувати доходи людей (зарплати, пенсії), щоб вони могли платити за отримані комунальні послуги за цілком нормальними, адекватними, економічно обгрунтованими тарифами. Натомість розмови про те, що треба зменшувати тарифи на водопостачання, коли все дорожчає, – це чистої води популізм. 

 

 

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Коментарі

Ольга

Розумний чоловік. Підтримую, що всі хто говорять про зменшення тарифів це лише популісти.

Андрій

Хоч хтось один нормально називає вслух для всіх, що політикі це популісти

Віка

Депутати тільки тим і займаються що популізмом

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
5 + 3 =
More information?

Реклама

Опитування

Які у вас плани на літо?