Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
 
Жовтень 2017
 

Важко переучувати, вчити екологічної грамоти треба змалку | Газета 7 Днів

Важко переучувати, вчити екологічної грамоти треба змалку

05.10.2017 12:33
Переглядів:80

Дні сталої енергії відбуваються в Рівному щоосені для того, щоб зробити наше місто більш енергоефективним і навчити людей, як зберігати свій екологічний простір. Чому основні заходи проводяться в середовищі учнівської молоді? Та тому, що найефективніші ті знання і навички, які людина отримує і засвоює в ранньому віці. Завжди легше вчити, ніж переучувати. Саме тому в питаннях екологічної пропаганди найбільш вдячними є зусилля, спрямовані на дітей і підлітків. У Рівному в цій справі виробились певні традиції і навіть сформувалась своєрідна юна каста «екоеліти», яка вже й сама пропагує спосіб життя за екологічними стандартами і навчає грамотному поводженню з довкіллям не тільки малечу чи своїх ровесників, а й людей зрілого віку.

У ході Днів сталої енергії наші кореспонденти спостерігали за зусиллями багатьох юних екологів і цілих молодіжних екологічних об’єднань. Отже, пропонуємо читачам відразу декілька репортажів за результатами цих спостережень.

Навіть у задачі про чищення зубів є екологічна складова

Школярі вчились економити енергію, змагаючись. Вже традиційно до Рівненського міського палацу дітей та молоді завітали школярі на загальноміську гру-змагання «Енергетичний рух». Мірялися силами учні 8-х класів із 20 загальноосвітніх закладів міста.

– Палац дітей та молоді третій рік поспіль у вересні вітає команди учнів шкіл на Днях сталої енергії, – розповіла керівник Екологічного центру Рівненського міського палацу дітей та молоді Ірина Куроченко. – Ініціатива проведення таких Днів спрямована на те, щоб кожна дитина розуміла, звідки береться енергія, як її використовують та для чого її потрібно економити.

Гра передбачала виконання командами завдань на восьми тематичних станціях, пов’язаних із використанням у побуті природних ресурсів та енергії: «Використання води», «Використання паперу», «Збереження тепла», «Використання електроенергії», «Використання транспорту», «Покупки в магазині», «Поводження із побутовими відходами», «Альтернативні джерела енергії».

На кожній зі станцій школярі мали два-три завдання. Наприклад, на станції «Використання води» школярі мали розібратися з такими задачками:

1. Скільки літрів у десяти кубічних метрах води?

2. Закривання крана під час чищення зубів дасть можливість зекономити 10 л/день на одну людину. Вартість літра води – 2 копійки.

* Визначте, скільки літрів води та коштів зекономить сім’я з чотирьох чоловік за один місяць (30 днів) при дворазовому чищені зубів на день. До уваги не беруться коти, собаки, рибки, черепахи, кролики, хом’яки та інші домашні улюбленці.

3. Виберіть зі списку те, що допомагає економити воду в побуті: аератор води, кришка на каструлі, лічильник води, каналізаційна труба, система крапельного поливу, душ, ванна, фільтр-очищувач води, енергозберігаюча лампа, сода та гірчичний порошок, миска для миття посуду, бачок унітаза із кнопками для диференційованого зливу води.

Учні розраховували в таких задачах, скільки грошей зекономить сім’я, якщо закриватиме воду під час чищення зубів, користуватиметься певними видами транспорту, та багато іншого. Вирішуючи ці завдання і даючи відповіді на питання, діти думали не тільки про те, як стати переможцями, а й як оті всі корисні звички щодня використовувати у своїй сім’ї. Для декого з них, як-от для восьмикласниці 20-ї школи Злати Клевцової, такі правила економії – не дивина:

– Коли чищу зуби, то воду набираю в склянку, і мені цього вистачає, щоб сполоснути зуби. Таким чином економлю воду. 

У нашій сім’ї прийнято, коли виходиш з кімнати, вимикати світло.

В екологічному центрі наголошують, що це не так і складно: вимикати зайве світло у приміщеннях, відокремлювати папір та пет-пляшки від загального побутового сміття, мити посуд з використанням харчової соди та гірчичного порошку, писати на обох сторонах паперу тощо.

Учасники гри-змагання переконалися в доцільності цих заходів через розрахунки економії гривень, літрів, кілограмів, кіловатів, тонн, квадратних метрів. Перше місце посіли команди ЗОШ № 8 та Рівненської Української гімназії, на сходинку нижче опинилися команди гуманітарної гімназії, СпШ 

№ 15, СпШ «Центр Надії», НВК «Колегіум». На третьому місці – ЗОШ №№ 11, 23 і 25, НВК № 12. Кожна команда-переможець отримала грамоту, а кожен учасник – енергозберігаючу лампу. Ці дуже доречні юним екологам подарунки організатори змагань отримали від міської влади.

Якщо мама не навчить дитину, то дитина навчить маму 

– Наша земля дуже багата, в ній є різні корисні копалини. Серед них – газ, нафта і вугілля, з яких люди навчилися робити паливо. А потім його перетворюють в електрику і тепло. Невичерпних багатств землі, як виявилось, із часом меншає. Але це не повинно нас лякати, адже ми маємо навчитись економити енергію… – так педагог-організатор рівненського підліткового клубу «Самоцвіт» Інна Дергай розпочала годину спілкування «Споживай енергію розумно».

Це відбувалось у затишному залі клубу того вересневого четверга, коли у місті стартували Дні сталої енергії – традиційні заходи з пропагування енергоощадливості, які в Рівному проводять з 2015 року.

Навколо величезного круглого столу зібралися дівчатка і хлопчики з сусідніх і віддалених будинків. Школярики з молодших класів тягнулися допитливими носиками до керівника гуртка Ірини Свиридюк:

– Хто знає, завдяки чому працює побутова техніка?

– Завдяки електричній енергії, – наперебій гукали діти.

– А як нам зберегти енергію, але так, щоб не сидіти в темряві і почуватися комфортно? – запропонувала вже складніше запитання Ірина Василівна.

– Відразу вимикати світло, коли воно не потрібне!

– Виймати з розетки зарядний пристрій, якщо телефон зарядився!

– А моя мама змушує тата вкручувати енергоощадні лампочки!

– А моя мама каже, що треба закривали холодильник, щоб холод не виходив!

– Мій тато каже мамі, щоб купалася не в ванні, а в душі, щоб менше платити за воду і електрику!

Малята весело сміялись і, перекрикуючи друзів, а часом і керівника гуртка, навчали одне одного важливій справі – енергоощадності. Подумалось: колись не те що дітям, а й дорослим і на думку не спадало, що треба рахувати й заощаджувати газ, тепло, електроенергію, бензин. Що справа тут не тільки в грошах, але й енергонезалежності країни, збереженні природи, чистоті нашого довкілля.

– Щоби отримати електрику й тепло, вугілля, газ і нафту спалюють у величезних топках, – розповідала дітям гостя «Самоцвіту», бібліотекарка Центральної дитячої бібліотеки Ірина Рудь. – Коли труби котлів димлять, якими стають повітря і водичка?

– Брудними! – хором відказали діти.

– Тому потрібно брати цю енергію від чогось іншого. У нас, на Землі, є різні види енергії, які нам просто дає Творець. Це – Сонце, яке світить; водичка, що тече у річці; і вітер. Вони можуть виконувати роботу для людей, також дарувати їм енергію і при цьому не забруднювати природу…

На таких заняттях дітям, поки вони слухають дорослих, дозволяють малювати. Але не просто так, а щось по темі. То нас відверто вразило, які малюнки наприкінці години спілкування ми побачили. На аркушах – звичайна і енергоощадна лампочки, настільна лампа, телевізор і мобільний телефон із вийнятими з розеток вилками, два електромобілі незвичайного дизайну, будиночок із сонячними батареями на даху, а поряд – двійко вітрогенераторів, і знов таки червоненький електромобільчик…

 

– Чи можна ось таку малечу дійсно навчити розуміти, що таке енергія та як і навіщо її потрібно економити? – спитали ми, коли діти весело розбіглись по домівках, у керівника гуртка Ірини Свиридюк.

– Звісно, що можна! – відповіла педагог. – Вони вже не маленькі і щодня бачать, як працюють різні прилади. А ті, у кого вдома звикли ставитися до світла, тепла й води ощадливо, навчать іще й дорослих, як потрібно економити. Якщо вже в такому віці вони ставляться до справи збереження ресурсів і довкілля серйозно і відповідально, то в дорослому житті це стане для них стабільною звичкою. Та ви ж самі все чули, можна й не розповідати!

Стильна торба не може бути з целофану, бо целофан – це не стильно 

Ще один цікавий захід, який провів Екологічний центр ПДМ серед учнів 1–11 класів шкіл міста – конкурс екологічних сумок «Стильна торба». Його головна мета – формування екологічного стилю життя. А такий стиль передбачає використання замість поліетиленових пакетів торбинок з натуральної сировини. У конкурсі взяли участь сімдесят учасників, які представили сумки, виконані з натуральних тканин. Юні майстрині і майстри оздобили свої сумки вишивками, аплікаціями, мереживом тощо. Призначення таких торб традиційне – для покупок у магазинах. Були тут і літні торби для пляжу, торба для змінного взуття або спортивної форми, торба для фарб, нот, матеріалів для рукоділля і навіть торба для реклами екологічного стилю життя.

– У положенні конкурсу «Стильна торба» ми вказували, що торбинка має бути виготовлена з природних матеріалів і щоб вона була функціональною. Тобто її дійсно можна використовувати, – розповіла керівник ресурсного центру з екологічної освіти та виховання Рівненського ПДМ Варвара Рискова. – Роботи учасників оцінювали викладачі образотворчого мистецтва ПДМ. Вони звертали увагу на матеріал, з якого виготовлена торба, на її оздоблення та призначення.

Отож за результатами конкурсу екологічних сумок «Стильна торба» 25 школярів стали переможцями і отримали грамоти та енергозберігаючі лампочки.

Переможці конкурсу «Стильна торба»: 

 

Данута Нагавичко (НВК № 1); Анастасія Петровська (СпШ «Центр надії»); Юлія Височанська (НВК № 12); Ірина Рис (ЗОШ № 8); Захар Височанський і Віталій Середа (НРЦ «Особлива дитина»); Христина Тимощук і Ольга Галайчук (РЕПЛ); Інна Павелко і Назар Фізик (НВК «Колегіум»); Марина Крилова і Софія Шпичко (НВК № 17); Марія Стрельцова, Софія Борис і Олексій Бульботка (ЗОШ № 18); Анастасія Відінчук, Аліна Зозуля, Надія Можейко і Тимур Дриль (РГГ); Вікторія Коваль (ЗОШ № 28); Естер Годунко і Кирило Малухін (ЗОШ № 9); Гліб Борболюк (ЗОШ № 27) та Юлія Ревуцька (ЗОШ № 13).

Юні енергоменеджери «інспектували» рівненські школи 

У рамках Днів сталої енергії учні 12-ї школи відвідали три навчальні заклади. Дев’ятикласники побували в ЗОШ №№ 10, 11 і 18, де навчали школярів принципам енергозбереження та економного енергоспоживання, а також ділились враженнями від проекту, в якому вони беруть участь.

Енергоефективність для Рівненського НВК № 12 – не дивина. Адже навчальний заклад перебуває вже на другому етапі проекту «Школа енергії». Метою цього проекту є покращення енергоефективності та енергозбереження в школах, котрі до нього приєдналися.

– Команда учнів, яка протягом двох років бере участь у проекті «Школа енергії» – це учні 9-Б класу, – розповіла вчитель математики, керівник проекту «Школа енергії» в НВК № 12 Наталія Іванкова.– Протягом першого етапу наша енергокоманда проводила енергоаудит шкільної будівлі. У цьому школярам допомагали професійні енергоаудитори.

На зустріч зі школярами 18-ї школи юні енергоаудитори прийшли не з порожніми руками. Вони презентували своїм ровесникам набір юного енергоаудитора, ознайомили їх з приладами, якими користувалися при енергоаудиті, та провели невеличкий практикум. Учні, зокрема, знайомилися з роботою анемометра, за допомогою якого вимірюються вітрові потоки. Неабияк зацікавив їх енергометр – цим приладом можна виміряти енергоспоживання електричних пристроїв. А ось за допомогою пірометра школярі змогли виміряти температуру зовнішніх та внутрішніх стін класу, де відбувалася зустріч. Під час презентації кожного приладу в класі було море рук, адже всі хотіли відчути себе енергоменеджерами і випробувати якийсь із приладів, наприклад люксметр, що вимірює рівень освітлення.

Керівник юних енергоменеджерів Наталія Іванкова повідомила, що дванадцята школа нині перебуває на другому етапі проекту. На цьому етапі з 25 шкіл залишилося тільки 15. І тепер енергокоманди працюють над поліпшенням енергоефективності та енергозбереження в школах проекту шляхом запровадження енергомоніторингу та енергоменеджменту. Протягом цього етапу школярі працюють із програмним продуктом uMuni та проводять щоденний моніторинг показників енергоспоживання. Учасники енергокоманди проводять енергоаудити не тільки в школі, а й у своїх домівках, таким чином впроваджуючи енергоменеджмент у побуті.

Школярі-енергоменеджери дали своїм слухачам такі поради економії електроенергії в побуті:

• не відчиняти двері холодильника без потреби;

• не класти до холодильника теплі продукти;

• вмикати телевізор і комп’ютер лише тоді, коли ви його дивитесь чи працюєте на ньому;

• не залишати комп’ютер увімкненим, якщо не працюєте з ним;

• виходячи з приміщення, вимикати світло;

• вимикати всі електричні прилади, які не використовуються, бо навіть у режимі очікування вони споживають електроенергію;

• при кип’ятінні води в електрочайнику наливати лише необхідну кількість води;

• замінити лампи розжарювання енергозберігаючими;

• під час прибирання протирати від пилу не тільки меблі, а й віконне скло і лампи, тому що при їх забрудненні витрачається на 10–15% електроенергії більше.

Проект «Школа енергії» реалізується Асоціацією «Енергоефективні міста України» за підтримки проекту «Створення енергетичних агентств в Україні», який впроваджує компанія «Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) ГмбХ» за дорученням Федерального міністерства довкілля, охорони природи, будівництва та безпеки ядерних реакторів Німеччини. Метою проекту є поліпшення енергоефективності та енергозбереження в школах проекту шляхом запровадження енергомоніторингу та енергоменеджменту; підвищення рівня обізнаності школярів, а також передача їм технічних знань щодо енергоспоживання і поширення набутого досвіду в місцевій громаді та навчальних і освітньо-виховних закладах.

Енергокоманда творчо підійшла до ознайомлення школярів з питаннями енергозбереження. Учні презентували навчально-демонстраційні макети «розумного будинку» та автономної фотоелектричної установки, які змайстрували в енергетичному таборі в Карпатах під керівництвом технічних експертів та вчителів.

Про роботу «розумного будинку» та фотоелектричної установки розповіла вчитель біології та основ здоров’я НВК 12 Тетяна Височанська, яка також є одним із керівників проекту «Школа енергії». Педагог разом зі своїми вихованцями пояснила слухачам, за яким принципом працюють ці системи, на практиці. А на завершення зустрічі всі охочі ознайомилися з роботою цих макетів. Вихованці 18-ї школи подякували гостям за цікаву презентацію та пообіцяли, що почуті того дня поради з економії енергії будуть застосовувати на практиці у своїх домівках.

 Побутові відходи можуть мати два життя 

Учні загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів під час Днів сталої енергії реалізували свою фантазію та навички у праці під час творчого конкурсу «Мій ЕКОдім». Це були фото, малюнки, аплікації, різноманітні вироби для ілюстрації теми «Друге життя побутових відходів». Чого тільки не було на виставці цих виробів, яку презентували в сесійній залі Рівнеради після завершення Днів сталої енергії. Букети, вазочки, шкатулки, іграшки, картини, віяла, сумки та інші корисні речі, виготовлені з того, що зазвичай потрапляє в сміттєве відро. Діти подарували побутовим відходам друге життя, а заодно продемонстрували креативний підхід до пропагування охорони навколишнього середовища та енергозбереження. Переможці конкурсу отримали Подяки Рівненської міської ради і виконавчого комітету, які їм вручив заступник міського голови Сергій Васильчук, та призи від організаторів. 

Переможці конкурсу «Друге життя побутових відходів: 

Марія Стрельцова, Олексій і Костянтин Бульботки (ЗОШ № 18); Олександра Ковтун і Артем Сафронюк (ЗОШ № 25); Христина Каштанова (ЗОШ № 22); Анастасія Ромарчук, Володимир Гнатущенко та Евеліна Коханевич (НВК № 1); Микола Муляр (НРЦ «Особлива дитина»); Вікторія Рощук і Євгенія Руденкова (ЗОШ № 20); Діана Щербата (ЗОШ № 11); Анастасія Олійник 

(НВК № 2); Олена Баюн (ЗОШ № 28); Наталія Одарчук (РГГ); Марія Лібик (ЗОШ № 4); Денис Тимошенко та Олексій Сидорчук (ЗОШ № 8); Ярослав Новосад (НВК № 17); Артем Чигір і Владислав Додчук (ЗОШ № 9); Юлія Височанська (НВК № 12); Ліда Франчук, Віталій Галайчук, Тимофій і Ангеліна Новосади (ЗОШ № 27); Евеліна Букар (ЗОШ № 16); Олеся Черначук (ЗОШ № 13) і Марія Берук (ЗОШ № 10).

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
6 + 13 =
More information?

Реклама

Опитування

Чи стала Європа ближчою рівнянам завдяки безвізу