Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 
Лютий 2018
 

Реклама

Незручне питання про зарплату | Газета 7 Днів

Незручне питання про зарплату

01.02.2018 11:13
Переглядів:960

Кожна робота повинна оплачуватись, інакше кому захочеться її робити. Тим більше коли йдеться не про разову акцію, суботник чи посильну допомогу для спільної справи, а про роботу з дня у день. Робота в ОСББ саме такою і є. Можливо, людина не зайнята на ній аж так притьмом, щоб з ранку до вечора, та все ж клопотів вистачає. От і питається: як людині за цю роботу платити?

Звичайно, більшість голів ОСББ – це самовіддані люди, які взялися керувати своїм будинком, бо їм небайдуже до того, що в ньому відбувається. Вони часом працюють за символічні кошти, а то й взагалі на громадських засадах з розумінням того, що будинок не може зібрати кошти на гідну зарплату для голови ОСББ, бухгалтера, двірника та сантехніка з електриком. Проте останнім часом сформувалась і каста заробітчан, яким подобається праце­влаштування прямо в себе в будинку і можливість самим собі встановлювати зарплату. Мешканці одного з таких об’єднань, що діє в старому будинку-хрущовці на 60 квартир, недавно поскаржились до редакції, що їхній голова (а він у цьому будинку пенсіонер) встановив собі зар­плату на рівні мінімальної і каже, що на інші потреби будинку грошей не залишається. А якщо буде отримувати менше від мінімалки, то ОСББ муситиме заплатити величезний штраф. От у мешканців і виникло питання: а чим відрізняється ОСББ від жеку? Тільки тим, що квартплату (чи внески на утримання будинку, як це тепер називається) ділять між собою голова ОСББ з бухгалтером, а раніше вона йшла на зарплату жеківських працівників?

Як бути людям у цій ситуації? І взагалі, хто встановлює зарплату для голови ОСББ? І хто конт­ролює його витрати? Про це ми розпитували у Лариси ШУЛЬГИ, начальника відділу реформування і контролю ЖКГ міськвиконкому.

Ларисо Анатоліївно, а й справді: хоч ніхто й не зобов’язаний працювати на благо свого будинку задарма, проте ОСББ створюють не для того, щоб платити зарплату його голові. Якщо в будинку збирають не так багато внесків, то хіба не можна платити голові менше, ніж мінімалку? Це ж на сьогодні великі гроші – 3723 гривні. За такою логікою і бухгалтер з двірником мають отримувати мінімалку. Що тоді залишиться на утримання будинку?

– Голова ОСББ, який стверджує, що він мусить отримувати мінімальну зарплату, вводить людей в оману. Переважна більшість голів ОСББ отримує набагато менші гроші з розумінням того, що це не бізнес, тут на високі зарплати розраховувати не доводиться.

– А хто встановлює розмір зарплати для голови ОСББ?

– Загальні збори співвласників багатоквартирного будинку обирають членів правління ОСББ, а ті з-поміж них голову правління ОСББ. Визначення розміру матеріального й іншого заохочення голови та членів правління є виключною компетенцією загальних зборів співвласників. Саме загальні збори ОСББ мають вирішити питання, на яких умовах виконуватиме обов’язки голова ОСББ, як оформлювати з ним взаємини та якою буде оплата за виконання ним своїх обов’язків. Адже до виключної компетенції загальних зборів співвласників належить визначення розміру матеріального та іншого заохочення голови і членів правління відповідно до норм Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 № 2866-III).

– Але цей конкретний голова має «залізний аргумент». Йому, бачте, в податковій сказали, що все одно платити податки потрібно з розрахунку мінімальної зарплати. Чи можна голові ОСББ і бухгалтеру платити менше, ніж 3723 гривні, та як тоді сплачувати податки і єдиний соціальний внесок?

– Збори можуть прийняти рішення про роботу голови ОСББ на умовах неповного робочого дня чи тижня. Адже здебільшого так воно і є – голови не працюють від і до, як, наприклад, службовці. Нормальна тривалість робочого тижня – 40 годин, а голова ОСББ може трудитися та умовах неповної зайнятості, наприклад п’ять-шість годин на тиждень.

– Як тоді рахується йому зарплата?

– Дотримання гарантованого розміру мінімальної зарплати передбачено Законом України «Про оплату праці». У разі ж роботи на умовах неповного робочого часу гарантований розмір мінімальної зарплати визначають пропорційно до виконаної норми праці (ч. 5 ст. 31 Закону про оплату праці).

Також потрібно розуміти, що голові ОСББ і бухгалтеру встановлюють не зарплату, а оклад, розмір якого не може бути меншим за прожитковий мінімум для працездатних осіб. На 1 січня цього року це сума 1762 гривні.

База нарахування ЄСВ – це справді сума, не менша від мінімальної зарплати. Ця норма закріплена в Законі «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», але вона не поширюється на працівників-інвалідів і зовнішніх сумісників.

Щоб було більш зрозуміло, як це рахується на практиці, наведу декілька прикладів з інформаційного інтернет-ресурсу ОСББ Inform. Це абсолютно актуальні роз’яснення від 27 грудня минулого року. Єдине, що застаріло, – це розмір мінімалки і прожиткового мінімуму, бо з 1 січня цього року, тобто через чотири дні після публікації в ОСББ Inform статті «Чи можна голові ОСББ платити менше ніж 3200 грн?», сума мінімалки зросла до 3723 гривень. Отже, в наведених прикладах треба підставити нові показники.

Ситуація 1. Бухгалтер (основне місце роботи) працює щодня по 2 години, тобто відпрацьовує щотижня по 10 годин (при нормі 40). Оклад за штатним розписом 1600 грн.

Це неповна зайнятість: 10 год : 40 год = 0,25 ставки.

Тоді за 20 робочих днів грудня йому повинні були нарахувати: 1600 грн х 0,25 = 400 грн.

Гарантований розмір мінімальної зарплати при зайнятості на 0,25 ставки становить: 3200 грн х 0,25 = 800 грн.

Доплата до мінімальної зарплати буде: 800 грн – 400 грн = 400 грн.

Але база нарахування ЄСВ має бути визначена на рівні не менше від мінімальної зарплати. Тобто ЄСВ нараховують на:

фактичну суму зарплати: (400 грн + 400 грн) х 22% = 176 грн;

додаткову базу (суму різниці: 

3200 грн – 800 грн) х 22% = 528 грн.

Тому загальна сума ЄСВ буде 704 грн (176 грн + 528 грн).

ПДФО утримується з фактичної суми зарплати (враховуючи суму доплати): 800 грн х 18% = 144 грн. Але якщо бухгалтер надав заяву про застосування податкової соцпільги відповідно до пп. 16.2.2 ПКУ, то ПДФО не утримується.

Військовий збір: 800 грн х 1,5% = 12 грн.

Ситуація 2. Голова ОСББ (основне місце роботи) працює щодня по годині, тобто відпрацьовує щотижня по 5 годин (при нормі 40). Оклад за штатним розписом 3200 грн. Як нарахувати йому зарплату в січні 2018 року? 

Як відомо, у січні 2018 року розмір мінімальної зарплати становить 3723 грн. Робота на таких умовах є неповною зайнятістю: 5 год : 40 год = 0,125 ставки.

Тоді за 21 робочий день січня слід нарахувати зарплату: 3200 грн х 0,125 = 400 грн.

Гарантований розмір мінімальної зарплати при зайнятості на 0,25 ставки становить: 3723 грн х 0,125 = 465,38 грн.

Доплата до мінімальної зарплати буде: 465,38 грн – 400 грн = 65,38 грн.

ЄСВ нараховують на: фактичну суму зарплати: (400 грн + 65,38 грн) х 22% = 102,38 грн;

додаткову базу (суму різниці): (3723 грн – 465,38 грн) х 22% = 716,68 грн.

Тому загальна сума ЄСВ буде 819,06 грн (102,38 грн + 716,68 грн), що навіть більше за нараховану зарплату.

ПДФО утримується з фактичної суми зарплати (враховуючи суму доплати): 465,38 грн х 18% = 83,77 грн. Але, якщо голова ОСББ надав заяву про застосування податкової соцпільги, то ПДФО не утримується.

Військовий збір: 465,38 грн х 1,5% = 6,98 грн.

Отже, у разі застосування податкової соцпільги (за заявою бухгалтера і голови ОСББ) ПДФО взагалі утримувати не потрібно. Скоротити ж витрати на нарахування ЄСВ можна лише, якщо голова ОСББ і бухгалтер будуть працювати за сумісництвом чи на цих посадах працюватимуть особи з інвалідністю. Тоді ЄСВ можна буде нараховувати на фактичну суму зарплати.

– Ларисо Анатоліївно, але навряд чи знайдеться багато людей, згодних працювати за чверть чи половину окладу, а тим більше – за восьму частину.

– Згодна. Але треба нагадати людям головне: йдеться про їхній власний дім. Як вони в ньому господарюють, так і живуть. ОСББ відповідно до закону можна створювати і в будинку, де є всього три квартири. Які внески мають сплачувати мешканці цих квартир, щоб забезпечити голові мінімалку? Звичайно, говорити в такому домі хоч про якусь зарплату – це нонсенс. То просто треба БЕЗПЛАТНО брати на себе більше відповідальності і клопотів, щоб завтра ваш дім не розвалився. Хто сказав, що голова ОСББ має жити за зарплату, яку отримує в ОСББ? Хай суміщає. Хай беруть на себе частину відповідальності й члени правління. Коли господар у своїй хаті ремонтує трубу чи склить вікно, він не біжить до жінки по зарплату. Бо він працює для себе і своєї сім’ї. Так само і в ОСББ. Все, що зробили, зробили для себе. А оплата за цю роботу залежить від совісті кожного.

Пряма мова 

Секретар ГО «Рада голів ОСББ міста Рівне» Галина ПОХИЛЬЧУК:

Розмір винагороди встановлюють самі співвласники

– ОСББ може створюватись у багатоквартирному будинку, де є три і більше квартири. Так передбачено законом про ОСББ. Щодо оплати праці голови об’єднання, то стандарту немає. Візьмімо, наприклад, ОСББ з десяти квартир. Це дуже маленьке об’єднання співвласників, тому голова правління має виконувати свої обов’язки на добровільних засадах. Таке рішення слід вписати до статуту або зафіксувати у протоколі загальних зборів. Це про всяк випадок, щоб не виникло запитань у перевіряючих органів.

Натомість у ОСББ, в яких більше, ніж 140 квартир, голова правління може виконувати свої обов’язки і на повну ставку. Тобто на встановлений розмір мінімальної заробітної плати. Проте оплата праці голови правління , як і членів правління, встановлюється загальними зборами ОСББ. Тобто самими співвласниками будинку.

При встановленні розміру зарплати слід керуватись такими чинниками. По-перше, у великому ОСББ є ще інші працівники (слюсар-сантехнік, електрик, двірник, прибиральниця та бухгалтер), які наймаються на роботу керівником, тобто головою правління. Найкраще, коли їхні кандидатури і розмір винагороди узгоджується на загальних зборах або на правлінні. Проте це не обов’язково. Адже за стан будинку (так історично склалося) несе відповідальність голова правління. Отож йому, як кажуть, і карти в руки. 

Витрати на оплату праці всіх працівників не повинні перевищувати 40% нарахувань по внесках на утримання будинку та прибудинкової території. Тоді ОСББ буде успішне й коштів об’єднання буде вистачати і на поточний ремонт, і на накопичування у резервний фонд.

При встановленні розміру заробітної плати голові правління ОСББ слід керуватись тривалістю робочого дня. Робочий день голови правління, звичайно, ненормований, бо аварійні ситуації трапляються в будь-який час доби. А коли ОСББ бере участь у якійсь програмі капітального ремонту будинку, то доводиться добряче побігати. Отже, яку заробітну плату заслуговує голова правління, мають визначити загальні збори.

Заступник голови правління може отримувати заробітну плату як помічник голови правління. Це теж вирішується на загальних зборах. Його праця може бути оплачувана лише у разі відсутності голови правління і покладання на нього таких обов’язків. Ну а правління ОСББ , як і ревізійна комісія, працює на добровільних засадах.

Галина БОВГИРА, голова ОСББ «Відінське»: 

Якщо в ОСББ призначати високі зарплати, то не залишиться грошей на жодні справи в будинку

– Коли ми починали гуртувати нашу громаду в ОСББ, то цілий рік не отримували ні копійки: я, як голова, і мої сусідки по дев’ятому поверху, які взялися виконувати роботу бухгалтера і двірника. Через рік встановили зарплату такого рівня: 300 гривень – голові, 200 – бухгалтеру і 150 – двірнику. Ми отримували таку зарплату п’ять з половиною років, бо не хотіли підвищувати тарифи заради підвищення своєї зарплати. Зате з поточних внесків на утримання будинку капітально відремонтували дах і повністю налагодили електрогосподарство. На за­-тра­ти з приватизації землі (15 тисяч гривень) теж не збирали гроші додатково. Якби ми отримували високі зарплати, то не змогли б усе це оплатити без додаткового збирання коштів з людей. Ось у ці справи й пішла наша зарплата. Зате маємо задоволення від зробленого. Ми ж у цьому домі живемо.

Тільки тепер ми підняли зарплату: на оплату праці голови ОСББ (разом з нарахуваннями на зарплату) громада витрачає 900 гривень, бухгалтера – 600, а прибиральниці – 400. Якщо в ОСББ призначати високі зарплати, то вже нічого не вийде зробити, за щомісячні внески, хоч би на поточні витрати вистачало грошей.

 

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
1 + 11 =
More information?

Реклама

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?