Архів новин

«Прозоро»: що візьме гору – здоровий глузд чи амбіції? | Газета 7 Днів

«Прозоро»: що візьме гору – здоровий глузд чи амбіції?

01.03.2018 14:38
Переглядів:210

До Муніципальної програми сталого розвитку сьогодні прикута особлива увага. Воно й не дивно, адже йдеться про майже 60 мільйонів гривень, виділених з бюджету Рівного на поліпшення умов проживання громад міста, які створили об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.

Започаткувавши цю програму ще в 2009 році, міський голова Володимир Хомко не втомлюється наголошувати, що багатоповерхівки потребують капітального ремонту, а тому витрачати кошти на будинки, де створено ОСББ, – це нормально. Головне, що власники квартир також беруть участь у цій справі, яка дає старому житловому фонду Рівного нове життя.

Мабуть, Муніципальна програма сталого розвитку справді стала стимулом для створення ОСББ в будинках, які по 30 і більше років не бачили ремонту інженерних мереж, страждали через затоплені підвали та діряві покрівлі. Адже мешканці цих багатоповерхівок отримали реальний шанс позбутися своїх надокучливих комунально-побутових проблем. 

Досвід Муніципальної програми сталого розвитку Рівного набув всеукраїнського визнання. Нам відверто заздрили і заздрять об’єднання співвласників з інших міст, адже на потреби рівненських ОСББ з міського бюджету виділяли не 20 тисяч, як в інших регіонах, а десятки мільйонів гривень. При цьому ці кошти надходять на рахунки ОСББ, які самостійно вибирають підрядників і контролюють процес капітального ремонту. 

Звичайно, було б дивно, якби до тих чималих сум, що виділяються з міського бюджету, не виник інтерес у слідчих органів. І він торік виник. Після восьми років успішної реалізації муніципальної програми, до якої ніколи не було претензій з боку контролюючих органів, у 2017 році порушили кримінальне провадження відразу проти 52 посадових осіб ОСББ. Звинувачення банальні – завищення валових витрат і податкового кредиту, а також начебто виведення коштів у тінь. Про які валові витрати чи податковий кредит може йти мова, якщо ОСББ не є платником податку на прибуток і тим більше – ПДВ (податку на додану вартість)? Перевірки пройшли, документи у ОСББ вилучені. А чи знайшли кримінал? Думаю, що ні. Принаймні, немає ні жодних претензій до голів правління ОСББ, ні жодних відкритих кримінальних справ щодо посадових осіб об’єднань співвласників. Мабуть, таки все робилося правильно та прозоро, з дотриманням усіх умов участі в МПСР. 

Здається, все зрозуміло і відкрито. Але раптом торік громадські активісти та частина депутатів Рівнеради заявили, що відбір виконавців по наданих пропозиціях у закритих конвертах не є прозорим. У них виникли сумніви, що у конвертах виконавці робіт подають найнижчу пропозицію, тому ОСББ мають вибирати виконавців через систему «Прозоро».

Які в них аргументи? Так, Закон України «Про держзакупівлі» від 10.04.2014 № 1197-VII передбачає проведення державних закупівель у системі «Прозоро» бюджетним організаціям. Оскільки ОСББ отримує бюджетні кошти, тому змушене прирівнятись до бюджетних організацій.

Розглянемо варіант відбору учасниками МПСР виконавців робіт за допомогою «Прозоро».

Етап перший. Подання заявок до 7 березня 2018 року.

Етап другий. Затвердження заявок дорадчим комітетом. Припустимо, до 20 березня.

Етап третій. 20 березня ОСББ подають оголошення в пресі про відбір виконавців. Протягом 10 днів приймають пропозиції і 1 квітня стартують. Відбори пройдені. За участю обраних виконавців складаються проектно-кошторисні документи і подаються в Держекспертизу на перевірку.

Етап четвертий. Після отримання документа про проведення держекспертизи ОСББ подає заяву в ЦНАП на видачу дозволу про початок виконання робіт. У часі це приблизно місяць. Тобто ОСББ може розпочинати роботи десь з 1 травня.

У системі «Прозоро» необхідно зареєструвати заявку на відбір виконавців уже з готовою проектно-кошторисною документацією. Тобто після отримання позитивного рішення дорадчого комітету про те, що ОСББ бере участь у МПСР, голові правління об’єднання співвласників потрібно зареєструватись у системі «Прозоро» на виготовлення проектно-кошторисної документації – відібрати виконавця. Термін – 10 днів. Виконавець, визначений системою «Прозоро», розробляє проектно-кошторисну документацію, яка подається на перевірку в Держекпертизу. Термін – місяць.

Проектно-кошторисна документація, яка пройшла держекспертизу, має визначений обсяг робіт і вартість. ОСББ подає заявку в «Прозоро». Термін – 10 днів. Обраний виконавець. ОСББ перераховує кошти громади в розмірі 35% вартості проекту. Тобто фактично ОСББ може розпочати роботи з реалізації проекту не раніше ніж у липні, якщо в житті все складеться так само швидко і гарно, як на папері.

А тепер – стоп! У разі обрання добросовісного виконавця він приступає до виконання робіт, надає акт виконаних робіт на перераховану суму. Якщо ж навпаки? Існує ризик перерахунку внеску громади. Але місцевий бюджет не ризикує, адже учасником «Прозоро» є кошти громади.

Ідемо далі. Громада ОСББ не є державною структурою. Чому тоді ОСББ нав’язують умови? Адже, по-перше, проектно-кошторисна доку­ментація виготовляється за кошти громади. По-друге, перший внесок – це теж гроші громади.

Чим ризикує місто, яке намагається нав’язати умови участі в системі «Прозоро» недержавній установі, якою є ОСББ? Та нічим. Що пропонує ГО «Рада голів ОСББ міста Рівне»? Залишити стару процедуру відбору виконавців, тобто по наданих пропозиціях у конвертах. Рівне – не такий великий промисловий центр, тому репутація в такому місті – пріоритетна. Отож, відбираючи виконавців серед поданих пропозицій, можна чітко зорієнтуватись за репутацією підприємства. Крім того, залучення місцевих виконавців також є позитивним моментом, адже місцеві підприємці від одержаних коштів сплачують податки в казну Рівного.

Разом з тим, міський бюджет, на відміну від ОСББ, нічим не ризикує, якщо право на реалізацію проекту в рамках муніципальної програми виграє недобросовісний іногородній учасник торгів на «Прозоро». У разі виникнення судової тяганини (адже система «Прозоро» не така вже й досконала) ОСББ залишається і без коштів, і без адвокатської підтримки, бо у кошторисі на утримання будинку та прибудинкової території не передбачені витрати на судові позови. Враховуючи наявний гіркий досвід, повернення коштів громади, перерахованих невідомому виконавцю, може затягнутись на роки. При цьому ОСББ може залишитися без коштів, а будинки без ремонтів. 

Отож, виникає питання: навіщо ускладнювати напрацьовану процедуру? Невже задля задоволення чиїхось амбіцій?

Роман АЛЕКСІЙЧУК,

голова правління ГО «Рада голів ОСББ міста Рівне»

 

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
3 + 11 =
More information?

Ризикну порушити спірну тему про балкони та лоджії. Спершу їх будують, а поті... Далі

 «Це – на убогих», – казав мій дід, збираючись до церкви і кладучи в кишеню дрібДалі

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?