Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Листопад 2018
 

Тарифна лихоманка | Газета 7 Днів

Тарифна лихоманка

08.11.2018 11:55
Переглядів:112

Після подорожчання енергоносіїв заговорили про неминуче підвищення вартості проїзду

Не встигли українці проковтнути гірку пілюлю зростання ціни на газ, як підкотила нова хвиля подорожчання. Про вимушене підвищення тарифів вкотре заговорили перевізники. Аргументи ті ж, незмінні: ціна паливно-мастильних матеріалів зростає, запчастини дорожчають, водії відмовляються працювати за маленьку зарплату. Відтак фінансовий тягар перевізників, як завжди, перекладається на плечі пасажирів, які невдовзі за проїзд у міських маршрутках і тролейбусах змушені будуть платити більше.

Наскільки подорожчає поїздка у міському транспорті Рівного, наразі ніхто прогнозувати не береться. Проте всі в один голос твердять, що зростання ціни неминуче. До слова, з 22 жовтня ціни на свої послуги підняли у середньому на 1-2 гривні перевізники Харкова, отож щоб проїхатися в маршрутці, тут доведеться викласти від 8 до 10 гривень. Зросла вартість міжміських пасажирських перевезень, у тому числі й на деяких маршрутах нашої області. А от подорожчання у Тернополі, де з 1 листопада вартість проїзду в маршрутках була підвищена із 5 до 9 гривень, а в тролейбусах із 4 до 8 гривень, зазнало фіаско. Під тиском громадськості місцевий виконком скасував своє рішення від 30 жовтня. Отож, із 6 листопада в Тернополі повернулися старі тарифи.

Пільги має компенсувати той, хто їх надає

Подорожчання проїзду традиційно піднімає на поверхню не менш болюче питання – перевезення пільговиків. Адже водії маршруток часто-густо відмовляються брати тих, хто має право на безплатний проїзд, оскільки держава не компенсує їм за це жодної копійки. Як варіант вирішення цієї проблеми, уряд запропонував запровадити монетизацію пільг на проїзд. Чи справді виплатою грошової компенсації можна зняти всі гострі питання у сфері пасажирських перевезень? Із цим запитанням редакція «7 днів» звернулася до заступника міського голови Рівного Сергія ВАСИЛЬЧУКА.

– Почнемо з монетизації загалом, – каже Сергій Миколайович. – Монетизація – це чудова річ, але в усіх країнах світу вона проводиться виключно за кошти державного бюджету. Чому? Та тому що пільги мусить компенсувати той, хто їх надає. Якщо людина має заслуги перед державою і згідно із законами наділена правами на пільги, значить держава повинна їх гарантувати і надавати. А не перекидати, як це передбачено урядовою постановою, на плечі місцевих органів влади.

Монетизація за кошти місцевого бюджету, на моє переконання, – категорично неправильне рішення. Бо, по-перше, якщо умовно Рівне прийме популістське рішення і почне виплачувати пільговикам компенсацію на оплату проїзду, то мешканці райцентрів та сіл цих грошей не отримають. А вони так само мають заслуги перед державою Україною, тож так само мають право на пільги. А вийде так, що одні будуть цим правом користуватися, а інші – ні. Крім того, якщо ми відмовимо будь-якому пенсіонеру за віком, дитині війни чи учаснику АТО у пільговому перевезенні, будь-хто з них може звернутися до суду, і суд зобов’яже нас виконати закон.

Монетизація: для пільговика – копійки, а для міського бюджету – суттєвий тягар

– По-друге, – продовжує Сергій Васильчук, – при нинішньому рівні доходів ця монетизація пільг на перевезення (давайте говорити відверто) призведе до витрачання цих грошей, на жаль, не за призначенням, а на харчування і лікування. Якщо вже монетизувати, то всі пільги – на проїзд, лікування, житлово-комунальні послуги і т.д. По-третє, на виплату пільговикам Рівного (а їх у місті понад 60 тисяч осіб) компенсації на проїзд необхідно 60-70 мільйонів гривень, що для міського бюджету є сумою значною. Натомість для людини 90 гривень на місяць компенсації за проїзд за нинішніх цін – копійки. А чи не краще якусь суму з цих коштів виділити на оновлення тролейбусного парку електротранспортного підприємства? Адже якщо ми не будемо про це дбати, то не виключено, що років через п’ять будемо мати одні лише старі тролейбуси. А відтак на лінію замість нинішніх 70 тролейбусів знову буде виїжджати 38-39, як це було років п’ять тому.

– Разом із тим, є ще такий варіант, як, для прикладу, в Києві карта киянина. Можливо, він заслуговує на увагу?

– Так, є ще й приклад запровадження карти тернополянина. Там, якщо хтось не в курсі, встановили вартість проїзду для тернополян 5 гривень у тролейбусі й 6 – у маршрутці; для тих, хто оплачує проїзд електронним квитком, відповідно – 6 і 7 гривень; а для людей, які розраховуються готівкою, – 8 і 9 гривень. Мабуть, це не зовсім правильно. Бо в мене, скажімо, виникає запитання: чим відрізняється оплата проїзду готівкою від оплати електронним переказом. Як на мене, це не зовсім хороша ідея. Я розумію, що вартість може мінятися від кількості поїздок. Якщо людина, умовно, хоче їздити 22 дні на місяць, це може бути дешевше. Крім того, розумію, що влада Тернополя вирішила стимулювати громаду картою тернополянина. Але це мають бути переваги, які визначаються місцевими рішеннями, а не законами України. До речі, влада Тернополя через масові протести мешканців відмінила нові тарифи на проїзд у громадському транспорті. Тепер пікетують перевізники.

У 80% країн Європи пасажирські перевезення дотаційні

– Де ж те соломонове рішення, яке б задовольнило і перевізників, і пільговиків?

– Монетизація в тому варіанті, у якому вона запропонована урядом, на мою думку, не дієва, Вона не відповідає ні духу монетизації пільг, ні її суті. Необхідно міняти транспортну систему і політику. Зробити, наприклад, як у Польщі, де оплата за всі перевезення йде у міську скарбницю. Далі місцева влада замовляє транспортні перевезення і оплачує не за кількість пільговиків, а за кілометри, які наїжджає транспортний засіб. При цьому, слід зауважити, у 80% країн Європи перевезення пасажирів є дотаційним.

– Тобто, про запровадження монетизації пільг на проїзд у Рівному найближчим часом мови бути не може?

– Чому ж? Можливо, якщо уряд прийме рішення, що монетизація має проводитися за кошти державного бюджету. До речі, ми ще 2006 року пропонували провести експеримент з монетизації на базі Рівнеелектроавтотрансу. На жаль, тоді міські депутати не проголосували, а ідея сама по собі була хорошою, бо ми могли побачити, скільки реально виділяється коштів з державної скарбниці на перевезення пільговиків. Зрештою, рано чи пізно пільги однозначно будуть монетизовані. Та робити це треба за кошти державного, а не місцевого бюджету.

Проїзд подорожчає. Але вже після Нового року

– А тепер про те, що найбільше цікавить рівнян: чи відбудеться подорожчання проїзду в міському транспорті?

– Рівне не є унікальним містом на карті України. Так, до нас уже звернулися перевізники, бо відчутно піднялася вартість дизельного пального, запчастин. З нового року підвищується мінімальна зарплата, зростає вартість запчастин. Є всі підстави для перегляду тарифів на проїзд. Перевізники готують свої розрахунки, які ми опрацюємо і прийматимемо рішення щодо ціни проїзду в Рівному. Те саме, до речі, стосується й тролейбусів. Бо, якщо ми в липні і серпні платили мільйон-мільйон двісті тисяч за електроенергію, то в листопаді-грудні ця сума зросте до 2-2,5 мільйона гривень. Тобто енергоносії дорожчають, зарплата зростає. На сьогоднішній день у нас є проблеми із забезпеченням тролейбусів як водіями, так і кондукторами. Треба піднімати зарплату, щоб люди не втікали з Рівного, а працювали тут, у рідному місті. Тому назріло питання щодо підвищення вартості проїзду і в тролейбусах.

– Коли чекати подорожчання?

– Реально це може статися вже після нового року.

 Якщо не підвищити ціну квитка, перевізники просто зупиняться

Перевізник Віталій Романюк каже:

– Вартість проїзду напряму залежить від ціни на пальне, яка становить більшу частину структури тарифу на перевезення. Лише за останній час його ціна зросла більш як на сім гривень за літр. У такій ситуації, якщо не підвищити ціну квитка, перевізники просто зупиняться, адже ніхто не буде працювати собі у збиток. Більшість власників маршрутів і раніше, коли пальне було дешевшим, не розкошували, а намагалися втриматися на плаву. Ніхто з нас не проти купувати нові автобуси, платити водіям достойні зарплати, але навіть на такі елементарні речі не вистачає коштів.

Підприємець каже, що подорожчання пального вплине не тільки на підвищення ціни проїзду в транспорті, адже у вартість практично будь-якої продукції закладена складова на її перевезення. Тому питання тут треба ставити насамперед до власників автозаправних станції, а не до перевізників, які є всього лише посередниками між пасажирами і міською владою, з якою вони укладають договори на перевезення містян.

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
11 + 2 =
More information?

Ризикну порушити спірну тему про балкони та лоджії. Спершу їх будують, а поті... Далі

 «Це – на убогих», – казав мій дід, збираючись до церкви і кладучи в кишеню дрібДалі

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?