Першокласники будуть вчитися, граючись, а старшокласники зможуть обирати предмети | Газета 7 Днів
Першокласники будуть вчитися, граючись, а старшокласники зможуть обирати предмети
Перший дзвоник для рівненських школярів продзвенить у суботу – 1 вересня. А за парти діти сядуть вже у понеділок третього вересня. Однією з новацій цього навчального року є те, що першокласники навчатимуться за новим державним стандартом початкової освіти. Однак із цього навчального року по-новому навчатимуться не тільки першокласники, а й старшокласники однієї з рівненських шкіл. Учні самі обиратимуть предмети для поглибленого вивчення, а ті, що не виберуть, втиснуть у меншу кількість годин або інтегрований курс. Про ці новації та про те, як підготувалися до нового навчального року в Рівному, ми говорили з начальником міського управління освіти Василем ХАРКОВЦЕМ.
– Василю Степановичу, традиційне питання: скільки учнів сяде за парти шкіл Рівного у цьому навчальному році? І скільки серед них буде першокласників? Чи побільшало їх, порівнюючи з минулим роком?
– Кількість учнів у 2018-19 навчальному році зросла до 28 609. Це на 1541 учня більше в порівнянні з 2017-18 навчальним роком. З них першокласників – 3511. Це на 305 учнів більше, ніж було торік.
– Чи всі навчальні заклади справились із завданням на канікули і належним чином підготувалися до 1 вересня?
– У період з 13 до 17 серпня комісія, до складу якої входили працівники управління освіти та Держпродспоживслужби, проінспектувала всі загальноосвітні заклади міста. Згідно з її висновками, всі школи та заклади дошкільної освіти міста гідно підготувалися до нового навчального року. Адміністрації та колективи шкіл і садочків провели зовнішні і внутрішні ремонти приміщень, інженерних споруд, покрівель, сантехнічних мереж, упорядкували прилеглі території, гарно попрацювали також над створенням простору для роботи в умовах Нової української школи. Значну частину ресурсів ми спрямували на заходи з енергозбереження, зокрема встановлення металопластикових вікон, вхідних дверей, енергозберігаючих систем освітлення тощо.
Багато робіт вдалося провести завдяки допомозі батьківських комітетів та піклувальних рад, яким управління освіти висловлює щиру подяку за участь у підготовці до нового навчального року.
– Цього року держава вперше виділяє кошти на втілення новітніх процесів у галузі освіти. Всі перші класи міста до 1 вересня мають бути повністю обладнані відповідно до вимог Нової української школи. Чи справилися з цим завданням у Рівному? Чи всі першачки сядуть за новенькі парти і опиняться в новому освітньому просторі?
– На цей час 117 перших класів забезпечено бібліотечками дитячої літератури – її закупили на суму 100 000 гривень. Усі перші класи отримали безкоштовні ігрові набори ЛЕГО (шість цеглинок) для навчання першокласників.
Для організації освітнього процесу в перших класах Нової української школи закуплено на 818 тисяч гривень меблів. До 1 вересня їх доставлять у школи: НВК № 19 – 180 комплектів, ЗОШ № 23 – 193, ЗОШ № 8 – 122, ЗОШ № 4 – 38, ЗОШ № 6 – 40.
Провели аукціон, після якого підписано договір на придбання меблів на суму 3 мільйони 616,5 тисячі гривень. Окрім того придбано меблі у Рівненську гуманітарну гімназію, Рівненську класичну гімназію «Престиж», Рівненську спеціалізовану школу «Центр Надії» на суму 341 073 гривні.
Ще один аукціон провели на закупівлю комп’ютерної техніки загальною сумою 2 мільйони 80 тисяч гривень, придбали також інтерактивні дошки на суму майже 289 тисяч гривень.
У Рівненській гуманітарній гімназії, Рівненській класичній гімназії «Престиж» та Рівненській спеціалізованій школі «Центр Надії» доповнили класи новою комп’ютерною технікою на понад 150 тисяч гривень. З аукціону придбали дидактичні матеріали на суму 2 мільйони 126 тисяч гривень.
– Яким має бути новий освітній простір для першого класу? Чи є якісь однакові вимоги до його створення?
– Про освітній простір Нової української школи сьогодні не говорить хіба що лінивий. Адже мережею ширяться фото з новими партами та яскравими класними кімнатами. Нове освітнє середовище має бути безпечним, зручним та комфортним для кожного першокласника. А сучасно облаштовані кабінети братимуть безпосередню участь в освітньому процесі.
Вже, мабуть, всім відомо, що клас необхідно поділити на певні навчальні осередки. Нагадаю їх: осередок для навчально-пізнавальної діяльності; змінні тематичні осередки; ігрові; для художньо-творчої діяльності; для проведення дослідів (осередок живої природи); для відпочинку; бібліотечка; осередок учителя.
– Звісно, реформа освітньої галузі стосується не лише обладнання, а й подачі матеріалу, нової методики викладання. Як навчатимуть першокласників? Що в цьому навчанні є докорінно відмінним від попередніх програм?
– Учителі початкових класів – це споконвіку творчі, неординарні особистості, які завжди шукали нові шляхи у навчанні, аби дітям було цікаво, щоб зростала якість освіти. Сьогодні в Новій українській школі для навчання першокласників автори нового стандарту початкової освіти пропонують вчителям своєрідний мікс найкращого, що вже випробовувалося у школах країни. Цей мікс спрямований на розвиток критичного мислення молодших школярів.
Новий зміст освіти побудований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної реалізації в суспільстві. Освітній процес початкової школи ґрунтується на діяльнісному та ігровому підходах. Інтеграція навчання об’єднає в єдине ціле раніш окремі предмети. Адже діти сприймають світ цілісно! У сучасному світі успіх людини залежить від уміння розв’язувати складні проблеми. Такі проблеми мають міждисциплінарний характер. Для їхнього вирішення треба вміти інтегрувати знання з різних наукових галузей. Нова українська школа готуватиме наших дітей до цього.
Помилковою, стереотипною є думка, що, граючись, діти втратять знання. Гра – це цілий комплекс не лише для розвитку мислення, мовлення, уваги, а й механізм розвитку оперативної пам’яті, самоконтролю та когнітивної гнучкості.
Уроки в Новій українській школі розпочинатимуться з ранкового кола. Після цього діти працюватимуть із «Щоденником вражень». Зростає частка проектної, командної, групової діяльності в педагогічному процесі. І це все роблять самі діти під умілим керівництвом учителя. Нова українська школа – це «не сидимо і не дивимося» весь час на екран чи на дошку, а постійно співпрацюємо у команді.
– А як підготували вчителів, які навчатимуть першокласників?
– Міністерство освіти і науки України почало масштабне підвищення кваліфікації вчителів – всі, хто навчатиме першачків з 1 вересня цього року, пройшли перенавчання. 117 вчителів, які навчатимуть першокласників у Рівному, впродовж року підвищили кваліфікацію шляхом тренінгової підготовки, пройшли онлайн-курс на платформі Едера та мають відповідну сертифікацію.
– Чи будуть якісь зміни цього навчального року в середній і старшій школі?
– Розроблено новий типовий навчальний план для 10-11-х класів. Ним визначено механізм складання власного навчального плану для закладів загальної середньої освіти шляхом вибору профільних предметів, а також спеціальних курсів, факультативів, індивідуальних занять, що разом із базовими і вибірково обов’язковими предметами визначає профіль навчання. Цей навчальний план окрім переліку традиційних предметів і курсів містить нові, інтегровані курси, які мають статус експериментальних. Серед них – інтегрований курс «Природничі науки», призначений для тих учнів, для яких природничі предмети не є профільними.
Експериментальне впровадження інтегрованого курсу буде здійснюватись на базі закладів загальної середньої освіти, що подали заявку на участь в експерименті. У Рівному це – гуманітарна гімназія з поглибленим вивченням іноземних мов.
– Підручники. Чи є всі необхідні? І чи зможуть школярі отримати всі підручники безкоштовно, чи, можливо, деякі доведеться докуповувати?
– Вже понад 60% підручників надійшли в заклади освіти для учнів 5-х класів. Розпочато процес доставки «Букварів» для першокласників. Чекаємо нових надходжень навчальних книг і для десятикласників. Усі підручники для школярів безкоштовні. До послуг учнів є і електронні версії підручників.
7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.