Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
Травень 2013
 

Жертва була у Рівному, а обікрали її в Сімферополі | Газета 7 Днів

Жертва була у Рівному, а обікрали її в Сімферополі

07.05.2013 00:00
Переглядів:341
Сучасні шахрайські схеми дозволяють зняти кошти з банківської картки навіть тоді, коли її нема на руках у зловмисників

Зі стрімким розвитком інтернету більшість користувачів змогли відчути його переваги. На жаль, вистачає й людей, яким «пощастило» стати його жертвами. Адже в інтернет «пішли» не тільки добропорядні громадяни, а й ті, хто не пропустить шансу нажитися на довір­ливих людях.

Не вір вухам своїм

Крадіжки гаманців на базарі чи у громадському транспорті тепер, мабуть, можна назвати вчорашнім днем. Кишенькових злодіїв заткнуть за пояс віртуальні. Майстерність і винахідливість шахраїв зростає. Щоб обікрасти людину, тепер навіть не потрібно бути поруч із нею. Більше того, зробити це можна, навіть перебуваючи в іншому місті. Свою жертву шахраї знаходять в інтернеті. А потім, використавши кілька психологічних прийомів, крадуть у неї гроші. Одна з найпоширеніших схем шахрайства – переказ коштів на банківські картки. Тож кожен, хто виставляє на продаж речі в інтернеті або шукає щось, аби придбати, ризикує бути ошуканим. Така прикра історія нещодавно трапилася з рівнянкою Світланою Коваленко.

– Моя знайома попросила мене про допомогу. Вона продавала мобільний телефон за оголошенням в інтернеті, і покупець, який погодився придбати його, запропонував перерахувати кошти на картку конкретного банку. Оскільки в неї була картка іншого банку, вона і попросила мене стати посередником в її розрахунках із покупцем, – розповідає Світлана. – Я дала їй номер картки, але покупець попросив і мій номер телефону, який вона йому надала. Того дня після десятої вечора мені потелефонувала покупець і сказала, що під’єднає до нашої розмови менеджера з банку, з яким ми проведемо перерахунок з картки на картку телефоном. Хоча я сама постійно користуюся послугою перерахування коштів з картки на картку цього банку, але про спосіб зробити це через телефон нічого не чула. Утім, вирішила, що банк знову придумав щось нове. Спочатку цей «менеджер» розмовляв із «покупцем», потім нібито після того, як її частина операції була закінчена, він відключив її з конференції. І почав задавати ті ж питання вже мені. Я йому спочатку спокійно на все відповідала, назвала код, який прийшов у есемесці (навіть не прочитавши її) на мій телефон. Коли ж він спитав у мене пін-код картки, я відповіла, що не скажу. Тоді він почав мені розповідати, що, напевно, я не користувалася такою послугою, тому не знаю, як усе відбувається. А насправді все чесно. Він мене переконав! Я вирішила, що мені нічого не загрожує, адже в мене на цій картці зовсім немає коштів, тому назвала пін-код. На цьому наша розмова закінчилася. Коли поклала слухавку, мені на телефон прийшла есемеска з текстом, що в мене знято 200 гривень. Нічого не розуміючи, я зайшла через інтернет у програму банку, в якій побачила всі перерахування по своїй картці. І тільки після цього зрозуміла, що з моєї кредитної картки таки зняли гроші. До того ж зробили це аж у Сімферополі.

Зняти гроші без картки… може не тільки власник картки

Правоохоронці кажуть, що  шахрайство з банківськими картками через телефонні дзвінки – не дивина. Але такі ситуації виникають переважно через фінансову неграмотність людей.

– Ситуація, у яку потрапила Світлана, пов’язана з тим, що тільки один банк надає таку послугу, яка називається «екстрені гроші». Вона дозволяє зняти гроші в банкоматі без використання картки, знаючи лише її номер та номер мобільного телефону. Такий фінансовий інструмент мають тільки вкладники цього банку, але це дуже розгалужений банк. У цьому й полягає основна проблема. Схожі ситуації виникають постійно через технологічну і фінансову необізнаність населення в цій сфері. Зважаючи на те, що клієнти банку не встигають опанувати його все нові й нові електронні послуги, як наслідок маємо незаконне заволодіння грошима, – пояснює старший оперуповноважений від­ділу бо­­роть­би з кіберзлочинністю УМВС України в Рівненській області Іван Тимошенко.

Схема, яку використовують шахраї, нескладна. Інформацію про жертву вони отримують з інтернету. Людина виставляє в мережі оголошення про продаж якої-небудь речі. Це може бути будь-що: одяг, весільна сукня, дитячі коляски, мобільні телефони. Потім їй телефонує нібито клієнт, який бажає придбати цю річ. Після домовленості про покупку він просить назвати номер банківської картки, на яку начебто має переказати гроші за придбаний товар. Продавець, безперечно, зацікавлений у такому розрахунку, а тому називає номер своєї картки. Після досягнення домовленості людині знову телефонують. До речі, останнім часом це почали робити з прихованих номерів, хоч іноді можуть зателефонувати і зі звичайного мобільного номера. Додзвонювач представляється співробітником банку і повідомляє, наприклад, про збій програми або цікавиться, чи повинні вам переказати гроші. Ви, певна річ, очікуєте на такий переказ і повідомляєте про це псевдоспівробітника. Де ж вам знати, що він несправжній, коли він наголошує на тому, що ви, аби зробити все правильно і легально, а також уберегтися від шахрайства, повинні підтвердити, що саме вам мають переказати гроші.

Після цього на ваш мобільний телефон приходить есемес-повідомлення з приблизно таким текстом: «Чи згідні ви підтвердити переказ 400 гривень?» або «Чи ви ініціюєте переказ 400 гривень?». Люди зазвичай неуважно читають такі есемески. Думаючи, що підтверджують отримання домовлених 400 гривень, вони насправді дозволяють зняти їх зі своєї картки.

У розмові шахраї можуть використовувати різноманітні психологічні прийоми, підганяючи вас у часі. Наприклад, нагадують, що скоро у банку завершиться робочий день, і тоді ви отримаєте гроші завтра. Тож не зовсім зорієнтувавшись, що й до чого, людина називає пін-код, даючи зловмисникові можливість знімати гроші.

– Основний принцип такої схеми шахрайства – не «кидати» людей там, де живеш, – каже Іван Тимошенко. – Рівненські шахраї не будуть телефонувати на рівненські номери і тут знімати гроші. Це робиться для того, щоб ускладнити процес документування. Тобто якщо людина, яка підозрюється у вчиненні шахрайства, живе, наприклад, в Луганській області, то вона знаходить жертв зі Львова або Тернополя.

«Екстрені гроші» – це сумнівна перевага, яка часто обертається недоліком

Обманюють людей і за  іншою схемою: наприклад, людина виставила оголошення про продаж запчастин, і за цієї об’явою до неї тричі подзвонили нібито різні клієнти з різних номерів, які цікавилися придбанням коробки передач, колеса, двигуна. Про всяк випадок вони запитували номер картки, щоб у разі чого перерахувати гроші. Потім людина, яка хоче заволодіти грошима, іде в представництво мобільного оператора і каже, що загубила телефон із карткою. Просить відновити телефонний номер і називає номер телефону людини, яка розмістила оголошення в інтернеті. Відновити номер нескладно. Все, що для цього потрібно, – назвати три останні номери, на які здійснювалися дзвінки. А вони зловмиснику відомі, адже він сам дзвонив з них. Тож йому відновлюють картку.

Маючи телефонну картку, зловмисник авторизується в системі банку. Поки справжній власник номера розбереться, чому його телефон раптом заблокували, мине як мінімум година часу. Доки потерпілий здогадається, що й до чого, гроші вже зникнуть з його банківської картки. А потім виявиться, що відновили її аж у Запоріжжі.

– З одного боку послуга отримання «екстрених грошей» без картки зручна. Бо раптом ви будете в іншому місті, банківську картку забули вдома і вам терміново знадобляться гроші. З іншого боку, це дає широке поле для зловживань шахраям, – підкреслює Іван Тимошенко. – У таких схемах задіяні переважно люди, які перебувають у місцях позбавлення волі. Знайти, кому належить мобільний телефон, у бараках на кілька десятків чоловік доволі складно. До того ж, це режимний об’єкт, що теж створює певні труднощі. Проте траплялися випадки, коли кошти повертали їх власникам.

Хоч якось запобігти шахрайству з банківськими картками могло б урегулювання питання шляхом не примусового надання проблемних послуг, що входять в основний пакет, а на вибір клієнта. Тобто надавати доступ до такої послуги варто лише за бажанням клієнта. Не всі ж люди настільки інтернет-грамотні, щоб розібратись, яку загрозу несе в собі начебто невинний телефонний дзвінок. Однак поки що це питання залишається відкритим.

Чи потрапить конфіденційна інформація щодо картки в треті руки і чи встигнуть зловмисники скористатися нею, багато в чому залежить від пильності самого власника банківської картки.

Пам’ятайте: співробітник банку ніколи не буде телефонувати з неспеціалізованого номера. І цей номер у жодному разі не буде прихований. Крім того, банківський працівник не буде цікавитися вашим пін-кодом. Його не можна повідомляти третім особам за жодних обставин.

Марина ФУРС

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
2 + 0 =
More information?

Шість підказок про наші біди і відступництво від Бога

... Далі

І відкрилася правда, куди вели Україну всі наші вожді

 

... Далі

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?