Архів новин

Пон
Втр
Срд
Чтв
Птн
Суб
Нед
1
2
3
 
Квітень 2016
 

ЗНО в теорії і на практиці:чи можливий успіх без репетиторів? | Газета 7 Днів

ЗНО в теорії і на практиці:чи можливий успіх без репетиторів?

14.04.2016 10:25
Переглядів:1059
При дослідженні цього питання кореспондент «7 днів» переконалась: є школи, де справді на репетиторів можна не витрачатись. Разом з тим у багатьох випадках їхня допомога не тільки не зайва, а й необхідна.

З’ясувалось, що у 2016 році здаватимуть ЗНО з тих самих предметів, що й торік. Кожен учасник ЗНО має право скласти тести не більш як із чотирьох предметів. Бали атестата переводитимуть, як і торік, на 200-бальну шкалу.

– Головними нововведеннями вступної кампанії 2016 року є те, що сертифікат ЗНО діє рік і повинен бути датований роком вступу, – розповідає завідувач Рівненського міського методичного кабінету Мирослава Жовтан. – Відмінено дворівневі тести (базовий та поглиблений) на ЗНО з української мови та літератури і математики. Варто також знати, що передбачена одна хвиля зарахування до ВНЗ.

ДПА з математики або історії учні складатимуть на вибір незалежно від профілю навчального закладу. Однак якщо випускник вибрав математику як ДПА, а для вступу необхідний результат ЗНО з історії, то такі особи мусили реєструватися на обидва предмети. Бал із ДПА зараховуватиметься до атестата з одного предмета. Тим випускникам, яким потрібен для вступу сертифікат ЗНО з іноземної мови, спочатку треба скласти ДПА з іноземної в школі, оскільки вона є обов’язковою для всіх, а потім ЗНО у пунктах проведення ЗНО у червні.

Державна підсумкова атестація проводиться для одинадцятикласників:

5 травня – з української мови в пунктах проведення ЗНО у форматі незалежного зовнішнього оцінювання з української мови та літератури. Результати ЗНО з української мови і літератури зараховуватимуться як оцінки за ДПА. Їх визначатимуть на основі кількості балів, набраних за виконання завдань лише з української мови;

11 травня – з математики в пунктах проведення ЗНО у форматі ЗНО, 13 травня – з історії України в пунктах проведення ЗНО у форматі ЗНО, 20 травня – з іноземної мови у навчальних закладах за завданнями МОН.

Попри новації з року в рік залишається незмінним страх перед оцінюванням як в учнів, так і в батьків. Батьки бояться ще більше, ніж діти. Вони в переважній більшості хочуть, щоб їхнє дитя отримало високі бали, потішило батьківське самолюбство і вступило до вузу, який вони обрали.

Саме тому чимало батьків старшокласників вирішує, що найкращий вихід – найняти для дитини репетиторів, які підготують її для незалежного оцінювання. Та далеко не всі батьки мають змогу оплатити додаткові заняття. І тут виникає раціональне питання: як навчають наших дітей протягом одинадцяти років, якщо перед ЗНО потрібно шукати педагогів на стороні? Із цим питанням ми звернулися до приватних репетиторів, а також до адміністрацій шкіл міста. Директори шкіл переконують, що в їхніх школах випускників до ЗНО готують безкоштовно. Звісно, якщо самі школярі зацікавлені вчитися.

Олена Серветник, директор Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. Володимира Короленка:

– Кожен навчальний заклад зацікавлений, щоб його учні мали якнайкращі результати із ЗНО, адже це результат роботи педагогічного колективу. ЗНО проводиться уже не перший рік, і ми знаємо, над чим потрібно працювати. Якщо дитина приходить у старшу школу, то основна мотивація її  навчання – підготовка до участі в ЗНО. Це саме той період, коли молодій людині потрібно визначитися з професійними орієнтирами свого життя. Тому підготовчу роботу з учнями розпочинаємо ще в 10-му класі.

Успішне складання ЗНО залежить від багатьох чинників. Не останнім тут є спосіб життя, атмосфера у сім’ї учня, бажання отримати позитивний результат. Щорічно, починаючи з листопада, ми проводимо інформаційно-роз’яснювальну роботу з батьками одинадцятикласників. Велика відповідальність і на педагогічному колективі, особливо на тих учителях, які викладають у 10 і 11-х класах.

Учителі готують учнів до ЗНО на різних етапах уроку: при подачі нового матеріалу, під час актуалізації опорних знань, на етапі закріплення нового матеріалу, під час перевірки домашніх завдань. 

Рекомендуємо учням виконувати тестові завдання із предметних збірників «Інформаційні матеріали» УЦОЯО, які навчають працювати динамічно, дотримуючись визначених часових параметрів, дають можливість практикуватися на бланках відповідей, а також проходити он-лайн тестування на сайті Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти, використовувати архівні матеріали на сайтах, що містять завдання ЗНО минулих років з різних предметів.

 Не секрет, що практика підготовки до участі в ЗНО з репетиторами існує. Альтернативу репетиторству намагаємося знайти через введення факультативних занять. Так, для учнів 11-го класу в цьому навчальному році запроваджено такі факультативні курси: з української літератури – «Чарівний світ поезії», англійської мови – «Культура мистецтва Великої Британії», математики – «Рівняння в курсі алгебри», історії – «Видатні постаті України середини XVI–XVII століття». Факультативи діти відвідують за бажанням. Ці заняття розпочинаються з шістнадцятої години і тривають 45 хвилин, як звичайний урок.  

 Цього року в нас один одинадцятий клас, у якому 24 учні. Це – плюс. Бо маємо можливість кожному випускнику допомогти індивідуально. Дев’ятнадцять учнів пройшли пробне ЗНО. Вони ознайомились з технікою проходження тестування, отже вже мають необхідний досвід 

Вікторія Лагодюк, директор Рівненського НВК-12:

– У нас оцінюють школи за результатами ЗНО. Показали учні вищі результати – має школа вищий рейтинг. Я дуже спокійно ставлюся до такого підходу. Головне, щоб не було великої різниці між результатом зовнішнього оцінювання і балами, які дитина отримує в школі. Я виступала на засіданні колегії управління освіти, ще коли ці рейтинги вводились, просила порушити питання на загальнодержавному рівні, що так не повинно бути. Школа повинна оцінюватись по тому, чи йдуть діти до неї із задоволенням, чи їм комфортно навчатись.

У нашій країні не знають, як реально поєднати навчально-виховний процес і здачу ЗНО. Розробники незалежного оцінювання говорять, що воно повністю збігається зі шкільною програмою. Вчителі волають, що не збігається. Але якщо розставити всі крапки над «і», то вимальовується загальна картинка. Так, ЗНО відповідає шкільній програмі. Але з п’ятого класу, а буває навіть, що з першого по одинадцятий. І там є теми, які вивчаються в школі аж раптом два-три уроки. Але хіба можна вважати, що дитина засвоїла цю тему за такий короткий час? Або пам’ятає, що вчила у шостому класі? Структура підготовки дитини до ЗНО не продумана.

От у Польщі випуск відбувається в січні, коли залишається 100 днів до оцінювання. Сто днів родина вирішує: буде дитина здавати ЗНО чи ні, буде ходити до репетиторів систематизувати знання чи ні.

А в нас всі одинадцяті класи тотально ходять до репетиторів. Бо потрібно, щоб хтось систематизував цю інформацію в голові дитини. Сама вона не може цього зробити. Випускник перевантажений навчанням у школі, адже в цей час ще є уроки. 

Для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання у нашій школі є індивідуально-групові заняття в одинадцятих класах з таких предметів, як історія, математика, українська мова і література. Це ми робимо стільки років, скільки існує ЗНО. На базі школи такі заняття проходять абсолютно безкоштовно. На заняттях педагоги намагаються подати необхідну інформацію структуровано. Відвідують ці заняття всі одинадцятикласники за бажанням. Але у нас є й такі учні, які починають ходити на них із 9-го класу. Ми не обмежуємо цю групу тільки випускниками. І це не факультативні заняття. Адже якщо на факультативах є затверджена програма, то у нас – індивідуально-групові заняття, де педагог не затиснутий у рамках програми. Ми готуємо учнів до ЗНО впродовж усього терміну навчання в школі. Однак у нашій освіті сьогодні немає жодної програми, яка б структурувала, стиснула й уклала весь матеріал в голові дитини. Тому і йдемо шляхом індивідуально-групових занять, аби це зробити, виходячи з досвіду педагога. Це нам розв'язує руки. Вчителі самі розробляють теми занять, важливих у підготовці до ЗНО.

Юрій Яцика, керівник проекту repetutor.rv.ua:

– Хоч незалежне тестування в Україні проводиться вже майже десятиріччя, проте навчальна програма середньої школи ще не до кінця адаптована до ЗНО. Коли порівнювати, хто краще підготує до ЗНО: шкільний учитель чи репетитор, відповідь неоднозначна. Той і другий має бути педагогом, який повинен дати не тільки якісні знання, а й уміння якісно користуватися ними. З досвіду скажу, що для якісної підготовки до тестів ЗНО іноді потрібно більше ніж рік часу. Тести ЗНО складені таким чином, що певні види завдань потребують окремих вмінь і окремих знань, як ці завдання виконувати. Є моменти, які повинен наголошувати на заняттях зі свого предмета вчитель. Скажімо, деталі з опису зовнішності героя, якщо йдеться про українську літературу. Наприклад: «якого кольору був жупан Тараса Бульби?» тощо. 

Репетитор – не панацея. Батьки учнів звертаються до приватного вчителя за допомогою в підготовці до ЗНО в надії, що це має гарантувати успіх дитини на ЗНО. Більш гарантує успішний результат робота педагога, коли в цій же площині зацікавленості і співпраці перебувають ще і вихованець, і батьки.

Репетиторство і підготовка до ЗНО – це подекуди різні речі. Класичне розуміння більшості дітей і батьків, що репетитор – це особа чи швидше, для декого нянька, що допомагає розв’язувати домашнє завдання чи виручати з інших проблем, пов’язаних зі шкільною освітою, – хибне. Мета репетитора, що займається ЗНО – показати правильний підхід до самостійної роботи. Але завдання має зводитися до вміння і розуміння розв’язувати тести ЗНО, а подекуди вміння розшифровувати і пояснювати те, що мали на увазі автори тестів ЗНО у завданнях. У моїй практиці є випадки (а я веду онлайн-бесіди на території всієї України), коли досвідчені педагоги, маючи відповідні звання чи прикриваючись своїми авторитетними титулами, демонструють неточні, а іноді зовсім неправильні розв’язки ЗНО. А потім виправдовуються перед учнями, що автори тестів могли помилитися. Педагог повинен розуміти, що перевірятимуть тести за зразками відповідей авторів, тому необхідно перейняти логіку і навчити мислити вихованця так само, оминаючи пастки, а не слідуючи їм, наче дитина.

Існує стереотип несправедливого ставлення до репетиторства з боку навчальних закладів. Нещодавно я проводив відкритий семінар в обласній бібліотеці, майстер-клас з підготовки до ЗНО з фізико-математичних дисциплін. Участь у ньому була безкоштовною. Я відправив запрошення на офіційні адреси всіх шкіл Рівного. Здивували відповіді деяких педагогів. Щось на зразок: «Наші діти не будуть брати участь у ваших заходах». Деякі вчителі шкіл зневажливо ставляться до репетиторства. Хочу сказати цим скептикам: приватні навчальні центри – не альтернатива школі, а один з інструментів допомоги їй у якісній підготовці майбутнього грамотного покоління українців.

 

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
17 + 1 =
More information?

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?