Архів новин

Повідомлення про помилку

  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls в menu_set_active_trail() (рядок 2405 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/menu.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
  • Notice: Trying to access array offset on value of type int в element_children() (рядок 6595 із /home/dnivrvua/domains/7d.rv.ua/includes/common.inc).
×

Інформаційна гігієна: споживати інформацію без фільтрів не рекомендується | Газета 7 Днів

Інформаційна гігієна: споживати інформацію без фільтрів не рекомендується

16.08.2018 11:47
Переглядів:1853

Ранок у більшості з нас уже давно починається не з кави, а… зі смартфонів, де ми переглядаємо стрічки новин у соцмережах, читаємо новини, перевіряємо пошту. Ми стали залежними від інформації, яка ллється на наші голови звідусіль. Через залежність від цього інформаційного бруду страждають діти і подружжя. Вони обділені увагою і відкинуті на задній план. Ба, більше, доходить до того, що через невміння контролювати цю залежність інші люди наражаються на смертельну небезпеку.

Днями в Рівному сталася подія, яка сколихнула всіх. Рівнянка, яка їхала в маршрутному таксі перевізника «Шалена черепаха» до Києва, зняла відео про те, як водій мікроавтобуса, в якому вона була, під час руху переглядав свою сторінку у Фейсбуці. За два дні це відео в соцмережі переглянуло близько півмільйона людей. Всі вони гнівно вимагали покарати горе-водія. За те, що відволікся за кермом, чоловіка звільнили з роботи, а сам він в ефірі телеканалу вибачився перед пасажирами за свою поведінку.

Майже наркотик

Ситуація яскраво засвідчила: захоплення соцмережами становить реальну загрозу здоров’ю і навіть життю. І не тільки того, хто залежний, а й тих, хто навколо. З іншого боку, на той кричущий випадок звернули увагу лише тому, що переглядання соцмереж за кермом становило смертельну загрозу для людей. Тим часом більшість із тих, хто лайкнув, поширив або прокоментував пост рівнянки, зробили це в робочий час у своїх робочих офісах. В Україні ніхто не рахує, скільки часу користувачі витрачають на бездумний і безрезультатний серфінг у просторах інтернету. А от американський підприємець Майкл Фіцпатрик ще кілька років тому підрахував, у скільки обходиться всього сім хвилин на день перебування в соцмережі американських найманих робітників: «Всі ваші друзі є там, це так весело, і це коштує роботодавцям США 28 мільйонів доларів втрати продуктивності на рік».

За 5 попередніх років людство виробило інформації більше, ніж за всю попередню історію. Обсяг інформації у світі зростає щороку на 30%. У середньому в світі за рік на людину иробляється 2,5–10 8 байт інформації. Це явище ще 1975 року назвали інформаційним вибухом.

Згадайте себе: зайшли в соцмережу, аби знайти якусь інформацію, і тут же зачепилися за цікавий заголовок, а ось – гарна одяганка у новому вікні майнула. «Я тільки на секундочку зайду, гляну, скільки коштує... Ух ти, якесь відео друзі поширюють, треба подивитися...» Лайки, фотографії, цитати, тести, коменти, новини ні про що – стільки непотрібної інформації не генерує навіть телебачення! Тепер уявіть: є люди, в яких тисяча, дві, три і більше тисяч друзів. Усі вони щось постять, лайкають і поширюють. Кожен з нас за малий проміжок часу отримує катастрофічно великий за розміром обсяг інформації, яку наші попередники отримували впродовж століть і навіть тисячоліть. Чи здатний мозок сприйняти та обробити таку кількість сигналів? Безумовно, ні. Більшість інформації, яку ми отримуємо, абсолютно нам не потрібна, тим паче жоден мозок із нею не справиться. Фейкові новини, псевдолідери думок, таргетована реклама... Щодня ми піддаємось інформаційним маніпуляціям із тисяч джерел.

Не розгубитися в цій масі інформації, вміти вмикати критичне мислення, відділяти правду від фейків – цими вміннями в умовах нинішнього часу треба навчати дітей зі школи. Бо якщо доросла людина може силою волі змусити себе перемкнути канал на телевізорі чи заблокувати сайт, який рябіє рекламою, чи фейковими новинами, або ж всевдоновинами, які самі по собі є нічим іншим як пшиком (зате заголовки мають такі, що одразу привертають увагу), то дитині в цьому просторі зорієнтуватися дуже важко. А те, що діти піддаються негативному впливу – безсумнівно. Інакше не було б «Синього кита» чи «Момо». 

У цих іграх дитині дають завдання, а за відмову від гри вона отримує погрози аж до доведення до самогубства. Підліткам, яким і так непросто в цей період, важко зрозуміти, що ними маніпулюють. Отже, вони сприймають фейкові погрози за справжню небезпеку.

Втім, інформаційний спам не менш активно намагається вплинути на нас і зі сторінок друкованих видань. Немаркована реклама в газетах, зайві відомості у довідниках, реклама на картах – все це відволікає увагу від того, що нам насправді потрібно. Їдеш у транспорті – і тут теж повсюди непотрібна інформація. І якщо в Рівному це здебільшого надруковані чорно-білі або кольорові паперові листівки, якими обклеєні салони тролейбусів і маршруток, то у великих містах пасажири змушені відволікатися також на звуковий та відеоряд. Вся ця реклама миготить і притягує увагу, відволікаючи від власних думок.

Людина виходить із транспорту, іде дорогою додому в магазин і, здійснюючи покупки, робить свій вибір на користь розрекламованих продуктів. Так діє наша підсвідомість: нам здається, що ми купуємо знайомий продукт, який уже купували чи куштували, а насправді обираємо те, що бачили в рекламі. Впливати на людину за допомогою певних емоцій, кольорів, слоганів, музики дуже серйозно і предметно навчають маркетологів та рекламістів. А завдання людей, на яких впливає ця інформація,– навчитися виокремлювати потрібне, корисне, позитивне. Адже тільки так можна зберегти власне фізичне і психічне здоров’я.

Хто ким керує?

Між нормами харчування і нормами використання інформації можна провести певні паралелі. Поль Брегг зазначав, що людина живе не для того, аби їсти, а їсть для того, щоб жити. Так само й інформація існує для людини, а не навпаки. Але, на жаль, багато інформаційних «калорій» ми отримуємо у фоновому режимі. Взяти ті ж білборди, сітілайти, вивіски у вітринах магазинів. Іноді за рекламними конструкціями не видно й самого міста. Зате, пройшовши кілометр-два центральною вулицею міста, людина дізнається, де можна збільшити груди, вилікувати геморой, купити шубу зі знижкою чи найдешевші помідори, хоча ця інформація, можливо, ніколи в житті їй не знадобиться. 

Аби розвантажити міські вулиці від засилля інформаційних площин, в Україні з 1 вересня не допускається встановлення на тротуарах тимчасових споруд і рекламних конструкцій. Спрямовані оновлені державні будівельні норми насамперед на безпеку і зручність пішоходів, які цими тротуарами користуються. Втім, нововведення піде на користь усім мешканцям міст, якщо завдяки йому на вулицях перестануть з’являтися рекламні конструкції.

А доки в Україні тільки готуються обмежити засилля рекламних щитів, наше місто вже бореться з ними.

У Рівному – мораторій на рекламу

У квітні цього року Рівненський міськвиконком погодив рішення щодо запровадження в місті мораторію на розміщення реклами. Поки що заборону встановлювати рекламні конструкції та вивіски запровадили на три роки.

За словами заступника начальника управління житлово-комунального господарства Рівного Володимира Лапюка, управління ЖКГ постійно моніторить ситуацію з рекламними конструкціями в місті:

– Наразі відомо про 800 білбордів, сітілайтів та інших рекламних конструкцій. 

З власниками конструкцій, які встановлені незаконно, проведемо роз’яснювальну роботу. Якщо самі не приберуть їх, то зробимо це примусово. Тим паче якщо вони встановлені на тротуарах. Нових рекламних конструкцій останнім часом у місті не з’являється взагалі, бо діє мораторій.

Інформаційний шум, який нас оточує в громадських місцях, ми здебільшого контролювати не можемо. Зате можна легко увімкнути фільтри в інформаційному просторі, що оточує нас удома, самостійно обираючи той обсяг і контент, який можна спожити без зайвої напруги для свого здоров’я.

Психолог, травмотерапевт, emdr-спеціаліст Катерина Габрієль:

– Що таке інформаційний потік з точки зору психології? За своєю суттю те саме, що і з інших поглядів – це великий обсяг інформації, який потрапляє до наших аналізаторів (зір, слух, нюх), а мозок обробляє її.

У чому ж підступність інформаційного потоку? З кожним роком кількість інформації, яку ми отримуємо, збільшується на 30%, тому навантаження на мозок зростає. Для обробки будь-якої інформації потрібен час та зусилля. І тут з`являється перша «пастка», оскільки ми частіше за все зупиняємось на аналізі непотрібної інформації, витрачаючи свій час, енергію, ресурси. Як наслідок у нас виникає так званий інформаційний стрес, коли опрацювати щось дійсно варте уваги та корисне ми просто не в змозі. Перебування в постійному інформаційному навантаженні також загрожує спотворенням дійсного образу реальності, що надто впливає на «нестійкий» світ підлітків та дітей. Маю на увазі насамперед завищені, нереалістичні стандарти сучасного світу. Дівчата «мають» виглядати ось так і так, а хлопці, успішні чоловіки – ось так, вказує нам картинка з інтернету чи телевізора. І це – спотворена реальність. Оскільки інтернет і телебачення – всюди, то такого типу інформації безліч. Це як спотворений еталон, який кардинально відрізняється від реального життя, викликаючи при цьому внутрішнє незадоволення та конфлікт у дорослих і підлітків. Наприклад, підсвідомо створюється враження , що я не такий, як цей «успішний чоловік». Звісно, ви можете сказати, що це не впливає на вас аж так сильно. Але коли ви це будете чути, бачити регулярно, то підсвідомість спрацює не на вашу користь.

Ще декілька слів про маніпуляції з інформаційного простору. Не з чуток, а з практичного досвіду та роботи знаю, що маніпуляція цінностями людини – це один із потужних інструментів рекламщиків. За цим прийомом стоять роки успішного використання, тому очікувати, що споживачами не будуть маніпулювати, як мінімум нерозумно. Як це відбувається на практиці? Наприклад, нам, глядачам, показують рекламу про… підгузки. Яку картинку ми бачимо? Усміхнена, спокійна матуся, поруч – грайливий малюк. Які емоції це викликає? Ніжність, посмішку. Якщо прислухатись до тексту реклами, то там обов`язково почуєте такі слова: «ідеальний», «унікальний». А що хоче кожна мама і тато своєму малюку?! Звісно, тільки найкращого, унікального та ідеального (бо тоді ви відчуватимете, що все зробили правильно і стали хорошими батьками). А коли мама відчуває тривогу (мабуть, більшість мам і тат новонароджених малюків – тривожні), то їй хочеться полегшити дитині життя і зробити його максимально комфортним та ідеальним. Ось саме це й «зачіплюють» маніпулятори. Тому, проходячи біля прилавка з підгузками, ви з більшою імовірністю оберете саме ті, «ідеальні». Пам`ятайте, що ви потраплятимете на «гачок» маніпуляцій через свої цінності (бажання бути хорошими батьками, хорошою мамою, сином/донькою тощо).

Що ж робити з цим інформаційним потоком? Як вберегти себе? Методи досить прості та відомі, але на практиці їх важко використовувати. Це як зіскочити з голки залежності від інформаційних ресурсів. Тому наберіться терпіння та волі і:

• обмежте кількість джерел інформації. Менше телевізора, дозований час у Фейсбуці. Натомість замініть цей час на розслаблення, але більш ефективне (прогулянка, книга, 20 хвилин сну);

• конкретний (цільовий) підхід до інформації. Перш ніж почати читати «свіженьку» статтю, поставте собі запитання: для чого ця інформація мені? що я отримаю, прочитавши її? як може вплинути на мій емоційний стан ця інформація? чи можу я витрачати СВІЙ час на цю інформацію? чи можу я витратити час на більш корисну річ?

• будьте вибірковими. Дотримуйтеся цього принципу для того, щоб зменшити потік сприймання. Майте декілька улюблених тем або сайтів. Не варто читати, слухати та дивитись усе, що «прем’єра»;

• встановлюйте правила використання гаджетів та ТБ. Пам’ятайте, що кожна дитяча інтернет-залежність – це наслідок виховання та недотримання правил батьками. Діти беруть із вас приклад. Тому не очікуйте, що ваш малюк буде їсти без мультиків, а у вас перед носом при цьому залишиться телефон. Все закономірно і взаємозалежно.

7d.rv.ua дозволяє безкоштовно використовувати інформацію, розміщену на сайті “7 днів” за умови гіперпосилання та згадки першоджерела.

Реклама

Loading...

Додати новий коментар

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсилкам спаму.
3 + 1 =
More information?

Шість підказок про наші біди і відступництво від Бога

... Далі

І відкрилася правда, куди вели Україну всі наші вожді

 

... Далі

Опитування

Який спосіб ви вважаєте найкращим для управління багатоквартирним будинком?